Rzeszów w jeden dzień.

rzeszow

Za każdym razem, kiedy wybieramy się do Polski, próbujemy zobaczyć interesujące miejsca. Chcemy tym samy przekonać innych jak piękny i ciekawy jest nasz kraj. A także uświadomić osobom lubiącym podróże, że nie trzeba wyjeżdżać daleko za granicę, aby móc spędzić miło czas. Tym razem postanowiliśmy odwiedzić dwa atrakcyjne miasta-Rzeszów i Zamość.

Starówka Rzeszowa.

Rzeszów

Być może zastanawiacie się teraz, dlaczego Rzeszów. Odpowiemy tak, a dlaczego by nie 🙂 W końcu jest tu całkiem sporo fajnych miejsc, które warto zobaczyć. Zanim jednak Wam je przedstawimy przez chwilę zastanówmy się, z czym kojarzy nam się Rzeszów. Nasze pierwsze skojarzenie? Teledysk zespołu Piersi i i piosenka “Bałkanica“, kojarzycie ? Na pewno tak :), ale czy wiedzieliście, że powstał on właśnie tutaj na Rzeszowskim rynku? Wśród tych wielu pięknych i malowniczych kamieniczek oplatających deptak.

Rzeszowski rynek.

Podążając dalej, naszym następnym skojarzeniem była Firma Zelmer produkująca sprzęt AGD-o, której pewnie słyszeliście a być może nawet jesteście szczęśliwymi posiadaczami odkurzacza tej marki:). Jeżeli tak jest to istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że został on wyprodukowany w Rzeszowie:) Na zakończenie wspomnimy o tym, że Rzeszów kojarzy nam się z ikoną życia magnackiego. A wszystko za sprawą rodu Lubomirskich, którzy stali się jego właścicielami w XVII wieku :).

To by było na tyle z zabawy w skojarzenia, a teraz zapraszamy Was na wycieczkę po Rzeszowie. Chodźcie z nami 🙂

Atrakcje w Rzeszowie

1. Rynek z Ratuszem i Studnia

Na centralnym placu starówki znajduje się Rynek z kolorowymi kamienicami, Ratuszem i studnią z XVII wieku. Choć dzisiejszy obraz starego miasta różni się od tego z XV wieku, podążając deptakiem wciąż mogliśmy poczuć klimat dawnych lat, pełnych handlu, gwaru i codziennych sprawunków. W końcu Rzeszów to miasto słynące z handlu na najwyższym poziomie, nie tylko w kraju, ale również za granicą. A sprzedawane tutaj towary cieszyły się ogromną popularnością w tamtych czasach. Wśród wielu produktów znaleźć można było: biżuterię, ubrania, wino i sól (zwaną wówczas białym złotem). Miasto na przełomie tych wielu lat wielokrotnie przebudowywano z powodu pożaru, jaki miał miejsce w 1842 roku. Od tego czasu wykonano wiele prac renowacyjnych, którym zawdzięczamy współczesny wygląd starówki i która zachwyciła nas od pierwszej chwili, gdy tylko ją ujrzeliśmy. Jednak nie myślcie sobie, że pożar zniszczył wszystkie zabytki- co to, to nie. Na placu wciąż podziwiać można dumnie stojące jedno i dwupiętrowe kamienice z piwnicami z XV wieku. Niewątpliwie kuszące nie tylko swoim urokiem i historią, ale równie mocno niepowtarzalnymi cechami architektonicznymi. Wszystkie kamienice umieszczone są na placu w kształcie czworokąta, przekształcającego i dopasowującego się do aktualnych potrzeb mieszkańców. Dziś rynek jest to miejsce spotkań Rzeszowian oraz turystów, którzy mogą tutaj dobrze zjeść i miło spędzić czas.

2. Ratusz

Zbudowany prawdopodobnie w 1591 roku, to niewątpliwie budynek głęboko wyróżniający się spośród barwnych kamienic na placu rynkowym. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, znajduje się on w zachodniej części starówki, bardziej na uboczu niż na środku, stanowi doskonałe dopełnienie placu rynkowego. Naszym zdaniem, właśnie takie jego położenie dodaje niesamowitego uroku całej scenerii placu i sprawia, że jego widok tak bardzo cieszy wzrok przechodniów. Szkoda tylko, że Ratusz nie posiada już dzwona, który wybijałby charakterystyczne bicie, tak bardzo rozpoznawalne w całym mieście za czasów jego świetności w XVII wieku. Wtedy to bicie dzwona stanowiło sygnał umowny, pozwalający na rozpoczęcie handlu za dnia oraz jego zakończenie po południu.

3. Studnia

Niemalże na środku, w przeciwieństwie do Ratusza stoi studnia o głębokości 15 metrów, pochodząca z przełomu XVI i XVII wieku. Odkryta całkowicie przypadkowo podczas prac modernizujących rynek, stanowi punkt charakterystyczny Rzeszowskiego miasta. I nic w tym dziwnego, ponieważ, gdy tylko wejdziemy na starówkę od razu możemy ją dostrzec. Tak też było w naszym przypadku.Patrząc na nią odnieśliśmy wrażenie jakby była tu od zawsze. Jednak jej wyeksponowanie wymagało niewielkich prac renowacyjnych. Oryginalna jest tylko płyta wierzchnia, natomiast drewniana konstrukcja stanowi modernistyczny dodatek, łączący ze sobą oba elementy w przemyślany sposób. Wokół studni rozmieszczone są drewniane ławeczki, na których można usiąść, robiąc sobie krótką przerwę w zwiedzaniu oraz popatrzeć przez chwilę na Rzeszowski rynek i pomnik Tadeusza Kościuszki, znajdujący się tuż naprzeciwko studni. Śmiało możemy zaliczyć Rzeszowską studnię, jako jedną w wielu atrakcji stolicy innowacji

Płyta wierzchnia studni.
Pomnik Tadeusza Kościuszki.

4. Podziemna trasa turystyczna

Wejście do podziemi Rzeszowskich.

O podziemnych trasach turystycznych porozrzucanych w całej Polsce słyszeliśmy bardzo wiele, jednak do tej pory nie udało nam się odwiedzić żadnej z nich. Dlatego byliśmy bardzo podekscytowani wycieczką w podziemiach Rzeszowa. Nie wiedzieliśmy bowiem, czego tak naprawdę możemy się spodziewać w ich wnętrzu. Owszem czytaliśmy na ten temat wiele, tak samo, jak wiele przejrzeliśmy fotografii, ale uwierzcie nam na słowo, że zobaczenie ich na własne oczy to zupełnie coś innego i niepowtarzalnego. Rzeszowska podziemna trasa turystyczna obejmuje łącznie 25 piwnic i 15 korytarzy, sięgających 10 metrów w głąb Ziemi. A każda z piwnic posiada własną nazwę odnoszącą się do funkcji oraz historii miasta. Cóż to oznacza w praktyce? Podziemna trasa to nic innego jak zbiór piwnic połączonych ze sobą wąskim korytarzem, rozmieszczonych tuż pod kamienicami i płytą Rynku. Podczas naszej wycieczki mieliśmy okazję podziwiać relikty średniowiecznych murów, pozostałości żelaznych krat, cegły zwanej “placówką”oraz wiele ciekawych eksponatów ukazujących historie miasta, funkcje piwnic oraz produktów przechowywanych w poszczególnych piwnicach. Ponieważ jak już wiecie Rzeszów w dawnych czasach był miastem kupiecko-handlowym to właśnie tutaj, w tych piwnicach były przechowywane produkty przeznaczone na handel. Każdy właściciel kamienicy miał dostęp do swojej piwnicy i w niej przechowywał towar. A znaleźć w nich można było prawie wszystko-zaczynając od soli, po wino i miody, a kończąc na tkaninach i prochu do broni palnej. Całość trasy dodatkowo urozmaicona jest ekspozycjami historyczno-naukowymi rozmieszczonymi w korytarzach. W taki sposób podziwiać mogliśmy repliki zbroi rycerskich, repliki broni i sztyletów oraz przedmiotów codziennego użytku. Jednym z ciekawszych przykładów wchodzących w skład kolekcji są ołówki kopiowe, które trzeba poślinić, aby móc coś nimi napisać. Z całej ekspozycji nam najbardziej spodobał się Korytarz Herbowy, w którym wzdłuż całej długości ścian umieszczone zostały herby dawnych właścicieli miasta oraz herby Ziem i województw Rzeszowa.

Korytarz herbowy.

Oczywiście pierwotnie piwnic, pomieszczeń i korytarzy było znacznie więcej, jednak upływający czas odcisnęł nieodwracalne piętno i spowodował zawalenie wielu z nich, bądź częściowe zniszczenie. Pozostałe piwnice ze względów bezpieczeństwa przerobiono i dostosowano do potrzeb muzeum.

Oto kilka przykładowych nazw piwnic:
⦁ Piwnica Ratuszowa
⦁ Piwnica Bławatników
⦁ Piwnica Miodowa
⦁ Piwnica Zajezdna

Zwiedzanie podziemi to wycieczka w asyście przewodnika, który oprowadza po całej trasie opowiadając o różnych ciekawych historiach związanych nie tylko z piwnicami, ale również z okolicami Rzeszowa. My mieliśmy ogromne szczęście, ponieważ udało nam się odbyć wycieczkę sam na sam z przewodnikiem, dzięki czemu uzyskaliśmy wiele interesujących informacji. W taki oto sposób dowiedzieliśmy się, że pierwotnie deptak główny znajdował się około 10 metrów niżej niż znajduje się teraz. O czym mogliśmy się przekonać na własne oczy dotykając pozostałości betonowego okna i wejścia do kamienicy z XIV wieku, w stylu gotyckim, pozostawionych tutaj w piwnicach jako dowodu przeszłości.

Poza tym przewodnik opowiedział nam wiele o historii Rzeszowa i o tym, że dawien dawno Rzeszów bywał nazywany Mojżeszowem, ze względu na dużą liczbę mieszkańców tego pochodzenia. Wyobraźcie sobie, 4,5 tysięczne miasto, a w nim 3,5 tys. społeczeństwa żydowskiego (WoW). Nic więc dziwnego, dlaczego akurat taka nazwa.

Informacje praktyczne

Bilety zakupicie w kasie, tuż przy wejściu na trasę zwiedzania, ale pamiętajcie- wyprawy odbywają się z przewodnikiem o określonych godzinach, dlatego warto wcześniej sprawdzić rozkład wycieczek, aby zaoszczędzić sobie czekania. Czas trwania wycieczki to około 1 godzinki, a ceny biletów to: 6,50 zł normalny/ 4,50 zł ulgowy. Dla ułatwienia na zdjęciu poniżej znajdziecie pełną rozpiskę godzin – Pamiętajcie w Poniedziałek nie czynne!

Godziny wycieczek⬆️⬆️⬆️.

5. Muzeum Dobranocek

Znajduje się w budynku Teatru na ulicy Mickiewicza i jest jedynym tego typu miejscem w Polsce. W swojej kolekcji pamiątek z popularnych animacji filmowych Muzeum zebrało wiele ciekawych eksponatów w postaci: dekoracji z animacji i oryginalnych lalek pochodzących już z lat 70-tych. Z lat, w których to po raz pierwszy w Telewizji Polskiej pokazano bajkę ” Jacek i Agatka” – pierwszą w Polsce Dobranockę. Od tej pory niemalże każde dziecko w kraju o godzinie 19:00 zasiadało przed telewizorem, aby moc śledzić przygody swoich ulubionych bohaterów.

Lalki z Dobranocki “Jacek i Agatka”.

My doskonale pamiętamy te czasy i szczerze żałujemy, że już nie powstają takie bajki jak wtedy 😔.
Oprócz już wcześniej wspomnianych lalek Jacka i Agatki, Muzeum w swojej rozmaitej kolekcji posiada eksponaty z filmów takich jak: Reksio, Porwanie Baltazara Gąbki, Przygody Misia Coralgola, Pingwin Pik- Pok, Pszczółka Maja oraz Bolek i Lolek. Ta ostatnia zasługuje na szczególną uwagę, gdyż w plebiscycie na najlepszą dobranockę wszech czasów zdobyła ponad 43 tys. głosów i zostawiła konkurencję daleko w tyle – BRAWO CHŁOPAKI !!!
Ale skąd w ogóle wziął się pomysł na Muzeum Dobranocek? Wszystko zaczęło się od pomysłu Wojciecha Jamy, prywatnego kolekcjonera, który w 2006 roku zaproponował podarowanie miastu własnej kolekcji w celu utworzenia pamiątkowego muzeum. Władze Rzeszowa pomysł zaakceptowały i tak od tej pory po dziś dzień możemy podziwiać te wspaniale eksponaty budzące tak wiele ciepłych emocji i wspomnień.
Oglądanie kolekcji to świetna zabawa nie tylko dla dzieci, ale także dla dorosłych, którzy mogą, choć na chwile wrócić do czasów swojego dzieciństwa. Przyznamy, że podczas zwiedzania muzeum całkowicie oddaliśmy się tej animowanej atmosferze i z wielką radością przenieśliśmy się w zaczarowany świat bajek. Serdecznie Was tutaj zapraszamy, abyście tak jak i my przenieśli się w magiczną krainę wzruszeń, a to wszystko za jedyne 7 zł. Koniecznie zajrzyjcie.

6. Pomnik Czynu Rewolucyjnego

Pomnik Czynu Rewolucyjnego został poświęcony walkom za wolność toczącym się na ziemiach Rzeszowskich i okolicach. Pomnik dla wielu będącym jednym z wielu symboli miasta, dla innych będących upamiętnieniem bolesnej historii Rzeszowa. Dwa różne sposoby spojrzenia na jeden ogromny pomnik i jeden wspólny cel-pamięć. Jednak pomnik wzbudza różne emocji, ze względu na formę architektoniczną, kojarzoną z żeńskimi organami płciowymi. To czy pomnik jest ładny, czy też nie pozostawimy do oceny indywidualnej każdego z Was. Jak to mówią są gusta i guściki, a o nich się nie dyskutuje. Według nas pomnik ma wyraźny charakter estetyczny i na pewno wyróżnia się na tle krajobrazu panoramy miasta. Jeżeli będziecie w Rzeszowie choćby przejazdem, zatrzymajcie się w pobliżu Pomnika i oceńcie sami, czy Wam się podoba.

7. Bazylika Wniebowzięcia Najświętszej Maryi

Bazylika Najświętszej Maryi Panny to piękny i zabytkowy kościół z duszą, przedstawiający sceny Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Ta przepiękna świątynia znajduje się na skraju rzeszowskiej starówki tuż przy placu i pomniku Czynu Rewolucji. Kościół pochodzi z XVII wieku i jak na swój wiek utrzymany jest w doskonałym stanie. Co w większości zawdzięcza zakonnikom z zakonu Bernardynów, którzy dopełniają wszelkich starań, aby utrzymać go w tak dobrej kondycji.
Podchodząc do kościoła już wygląd zewnętrzny zachęcił nas do odwiedzenia wnętrza katedry. Aby jednak się do niego dostać trzeba przejść przez ogromne, drewniane drzwi, które są bardzo ciężkie i potrzebowaliśmy dużo siły, aby je otworzyć i zamknąć.

Wewnątrz na pierwszy plan wynurza się ołtarz główny, a następnie zabytkowe obrazy i freski. Wszystko to razem sprawiło, że zapragnęliśmy usiąść w ławce i oddać się chwili zadumy i refleksji.

Po lewej stronie jest mniejsza kaplica, a w niej figurka naszego kochanego Papieża Jana Pawła II, który wygląda bardzo realistycznie. Spójrzcie na zdjęcie poniżej.⬇️⬇️⬇️

Pomnik Papieża Jana Pawła II

8. Rondo dla pieszych

Jedyne w Polsce, jak i w Europie rondo dla pieszych znajduje się właśnie tu w Rzeszowie nad skrzyżowaniem ulic Piłsudskiego i Grunwaldzkiej. Nie ukrywamy, że rondo sprawiło nam miłą niespodziankę, gdyż tuż przed przyjazdem do Rzeszowa troszkę o nim poczytaliśmy i pooglądaliśmy zdjęcia i tak nie do końca byliśmy przekonani czy można je nazwać Atrakcją (przez duże A). Jednak jak się okazało na miejscu, zdecydowanie lepiej wygląda na żywo i zdecydowanie TAK-warto je zobaczyć. Posiada bowiem i łączy ze sobą trzy ważne funkcje: kładki, ronda oraz tarasu widokowego -z którego doskonale widoczny jest Rzeszowski Pomnik. Do tego wszystkiego dodamy jeszcze, że jest to rondo bardzo innowacyjne, nowoczesne, przemyślane i pomocne, mające na celu usprawnić korzystanie z jezdni nie tylko pieszym, ale również pojazdom. Idealne rozwiązanie, z którego zadowoleni wychodzą wszyscy-piesi, bo nie muszą czekać na zielone światło / kierowcy, którym piesi nie plączą się pod kolami / władze Rzeszowa, które uszczupliły nieco miejski budżet przeznaczając niebagatelną sumę pieniędzy, w kwocie 10 milionów złotych na to unikatowe przedsięwzięcie. Prawda, że układ idealny 😉.

P. S
Pamiętajcie, aby podczas spaceru na rondzie nie spędzić na nim zbyt dużo czasu, gdyż w powietrzu unosi się wyczuwalny zapach spalin. A przecież nie chcecie się rozchorować podczas zwiedzania😉.

9. Dzwon Niepodległości

Wykonany z brązu, cyny i miedzi, ważący ponad 1 tonę dzwon Niepodległości w oprawie drewnianej konstrukcji obejrzeć można na Placu Farnym w Rzeszowie. Jest on symbolem święta 11- go Listopada i upamiętnia setną rocznicę uzyskania przez Polskę Niepodległości. Zaprojektowany został przez studentów Politechniki Rzeszowskiej, a wykonano go w słynnej odlewni Dzwonów Rodziny Felczyńskich, którzy przygotowali formę dzwonu z mieszanki gliny, końskich odchodów oraz domieszki łoju. Brzmi ciekawie, prawda? Jak by tego było mało, twórcy dzwonu zastosowali metodę klejenia na masło 🙂 Tak, dobrze napisaliśmy NA MASŁO 😀. Oznacza to, że wszystkie ornamenty i litery zrobione są z wosku i przyklejone do formy właśnie masłem.

10. Gdzie zjeść w Rzeszowie

My z polecenia rodowitych Rzeszowian udaliśmy się do jadłodajni “JEDZENIE NA Wagę” na ulicy Grunwaldzkiej, w której koszt posiłku uzależniony jest od wagi. Czyli ogólnie rzecz biorąc, nakładamy na talerz na co tylko mamy ochotę, a następnie wkładamy na wagę i ważymy. Wybierać tu można spośród wielu tradycyjnych dań. Pierogi, schabowe, mielone …👍 A wszystko za jedyne 2,79 zł/100 g.-czyli tak jak lubimy: smacznie / tanio / szybko 🙂 Mniam 😋😋😋.

Rzeszów to atrakcyjne miasto z wieloma zabytkami i bogatą historią. Doskonale nadaje się na jednodniową wycieczka bądź dłuższą eskapadę. Choć w powyższym wpisie przedstawiliśmy Wam kilka atrakcji,wybierając się do Rzeszowa znajdziecie ich o wiele więcej . Gdybyście mieli więcej czasu i ochoty zachęcamy do odwiedzenia Zamku Lubomirskich/Willi Secesyjnych/ Synagogi Staromiejskiej/ Starego Cmentarza/ Multimedialnej Fontanny. Jednak wtedy zarezerwujcie sobie trochę więcej czasu, ponieważ jeden dzień to stanowczo za mało.

Mamy nadzieję, że udało nam się zachęcić Was do odwiedzenia Rzeszowa, a jeżeli mielibyście do nas jeszcze jakieś pytania, śmiało piszcie. Z przyjemnością odpowiemy.

Pozdrawiamy z podróży.
Columbowie.

Posted by

Blog podróżniczy. Dla ciekawych świata i ludzi. Zwiedzamy, opisujemy i świetnie się bawimy. Podróże to nasza pasja. Dołącz do naszej załogi, a pokażemy Ci jak tanio podróżować. Zapraszamy na wspólne przygody.